عيب يابي و تعمير كولر آبي

(1 امتیاز)

عيب يابي و تعمير كولر آبي

عيب يابي و تعمير كولر آبي روشن نشدن پمپ آب و الكتروموتور دو دور ، پس از زدن کلیدها

علت اول : قطعی و یا خرابی فیوز فيوز

راه حل : ابتدا باید بوسیله فازمتر ورود و خروج فاز را بررسي کنید . اگر که به فیوز فاز رسید اما آن فاز با حرکت اهرم خارج نشد ، قطعاً فیوز سوخته است . فیوزی هم آمپر را جایگزین کنید.

علت دوم : وجود اشکال در نول اصلي (سيم رابط ) یا در فاز

راه حل : در صورتی که در مبدأ درون كليد برق وجود داشته باشد ، فيوز سالم است. اما اگر برق 220 ولت به ترمينال كولر نمي رسد، مشکل اصلی در کابل رابط است و باید عوض شود .
 
با اینکه موتور کار می کند ، اما باد کولر خنک نیست

عيب يابي و تعمير كولر آبي

علت اول : اگر صدای ریزش آب شنیده نشد و قطرات آب بر روی پوشال ها وجود نداشت ، به طور قطع سیستم پمپاژ آب ایراد دارد که این به عیب در واتر پمپ يا پارگي شیلنگ رابط بر میگردد .

راه حل : باید دریچه ها را برداشت تا بتوان مورد معیوب را به طور دقیق شناسایی کرد . گاهی واتر پمپ سالم است و ایراد از سیستم برق رسانی است ، پس بهتر است اول واتر پمپ تست شود بدین صورت که سيم هاي رابطش را جدا کرده و بوسیله دو سيم ديگر به آن برق 220 ولت بدهید ، در صورت عمل نکردن و گریپاژ نبودن پروانه می توان گفت واتر پمپ سوخته است

. خرابي واتر پمپ احتمالا از نيم سوز شدن موتور و یا هرز گرد شدن پروانه است. و اگر مشکل از پاره شدن شیلنگ بود ، آن را عوض کنید.

علت دوم: سوراخ ناودان ها بسته شده است .

راه حل : دریچه ها و پوشا ل ها را از کولر جدا کرده ، سوراخ هاي ناودان ها را با جوهر نمك و برس شسته تا جرم روی حفره ها به کلی از بین برود . برای رفع بوی جوهر نمک ناودان ها را با آب كافي بشوئيد . سپس شبكه هاي توري و پوشال ها را ببنديد .

علت سوم : در كف کولر هیچ آبی وجود ندارد.

راه حل: بی آبی تشتک کولر به صدماتی همچون سوراخ شدن تشتك كولر ، نشت آب از شير اطمينان وتنظيم نبودن شناور ( فلوتر) منجر می شود. نیاز به تعمیر این قطعات است .

با اینکه الكتروموتور دو دور و واتر پمپ مشغول به کارند اما خنک کنندگی کولر کیفیت بالایی ندارد

علت اول : پارچه لرزه گیر برزنتي پاره شده است .

راه حل : پس از بررسی ، در صورت پارگی پارچه آن را تعویض نمایید .

علت دوم : مشکل از تنظیم نبودن تسمه است .

راه حل : تسمه را تنظیم کنید بدین صورت که پيچ هاي پايه الكتروموتور را شل كرده ، پايه را طوري جابجا كنید كه تسمه نه شل باشد به گونه ای که روي پولي ها كمانه كند و نه تا آن اندازه سفت باشد كه محور را به تنش درآورده و باعث خرابی بوش و يا تاقان ها گردد و يا اینکه منجر به سوختگي موتور شود . اگر تسمه را نزديك پولي كوچك با دو انگشت به هم نزديك كنيم و

فاصله آنها به اندازه يك بند انگشت شد ، و یا اینکه اگر با خاموش کردن موتور ، فن به سرعت متوقف نشود و پس از 6 – 5 دور بایستد ، آنگاه بهترین حالت رگلاژ تسمه را داریم. برای تعويض تسمه مشخصات ضخامت و طول تسمه را در نظر داشته باشید .

با اینکه الكتروموتور و واتر پمپ کار می کند اما خنك كنندگي كولر ضعیف است

علت اول : مقدار پوشال ها به حد کافی نیست ، به همین دلیل هوا آزادانه وارد كولر مي شود.

راه حل : پوشال های جدید را با دقت بیشتری جایگذاری کنید ، دقت شود که پوشال ها یکدست شده و همه سطح درپوش ها را بپوشانند. در غیر اینصورت هواي گرم خارج از كولر از آن قسمت باز مكيده شده و به درون ساختمان نفوذ می کند در نتیجه هوا به خوبی تهویه نمی شود .

علت دوم : موتور فن نيم سوز شده است .

راه حل : جریان موتور فن را از طریق يك آمپر متر اندازه گرفته و تطابق آن را با جریان ثبت شده تطبیق دهید . اگر بدنه استاتور به سرعت داغ می شود و جریان اندازه گیری شده چند برابر بیشتر از جریان نامی موتور باشد ، به طور قطع موتور نیم سوز شده است .

 
واتر پمپ کار می کند اما موتور فن کار نمی کند

علت اول : هیچ برقی به موتور فن نمي رسد.


راه حل : ممكن است نول و یا فاز مربوط به موتور در كليد مخصوص كولر قطع شده باشد . اگر فاز یا نول پاره و یا قطع شده باشد بایستی آن را تعویض کرد .

علت دوم : برق 220 ولت با زدن كليد بين كنتاكت هاي HI وCOM وجود دارد اما واتر پمپ به راه نمي افتد.


راه حل : لازم است موتورهای آسنکرون عیب یابی شوند .

 
موتور کولر آبی صدایی مثل ” هوم ” می دهد اما به راه نمی افتد

علت اول : تسمه بيش از اندازه سفت شده است .
علت دوم : سيم بندي دور تند نيم سوز شده است .
علت سوم : كليد گريز از مركز پس از خاموش كردن كولر به حالت عادي خود برنگشته است.
علت چهارم : سيم پيچ راه انداز سوخته است.
علت پنجم : پولي ها در يك راستا نيستند .
علت ششم : كليد گريز از مركز و سيم بندي راه انداز به هم وصل نشده اند .
علت هفتم : خازن راه انداز سوخته است ، اگر که موتورفن 4/3 اسب باشد.
راه حل : باید به صورت تخصصی درباره عیب یابی موتور کولر آبی بدانید و سپس در جهت تعمیر کولر آبی اقدام کنید.

عيب يابي و تعمير كولر آبي

 

عيب يابي و تعمير كولر آبي
عيب يابي و تعمير كولر آبي

تنها یکی از دور های موتور فن به کار می افتد

علت اول : ارتباط سيم مربوط به دور دوم و صفحه كليد موتور قطع شده است .
راه حل : برق کولر را قطع کرده ، سیم های متصل به آن را جدا نمایید سرویس کولر . سپس با اهم متر اتصال هر سیم پیچ را به کلید موتور بررسی نمایید . ممکن است يكي از سر سيم هاي LOW و يا HI از صفحه كائوچويي جدا شده باشد . در اینصورت باید سيم مربوطه لحيم نمایید . اگر درون استاتور دچار پارگی شده باشد ، بدون تخصص کافی به سیم پیچ های آن دست نزنید و تعمیر کولر آبی در این زمینه را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

علت دوم : يكي از سر سيم هاي رابط بين پايه ي LOW و يا HI و كليد تبديل در طول مسير قطع شده است.
راه حل : جهت اطمینان از سالم بودن سيم هاي رابط بين تبديل وموتور ، لازم است دو خروجي را داخل كليد تبديل به يكديگر اتصال دهیم و دو سيم متصل به پايه هاي LOW و HI را از اتصالات تخته كليد موتور جدا کنیم . سپس اهم متر را به آن ها وصل کنیم .در صورتی که دو سيم رابط سالم باشند و در طول مسير پاره نشده باشند ، عقربه اهم متر منحرف شده و اهم سيم هاي رابط را نشان مي دهد . در غیر اینصورت ، سيم ها قطعاً دچار پارگي شده اند و این دلیل که كابل چهار سيمه است بايستی كابل اصلي را عوض کرد.

موتور کولر با چرخاندن پولی با دست روشن می شود ، نه به صورت اتوماتیک
این مشکل و راه حل آن نیز مشابه عیب ” موتور کولر آبی صدایی مثل ” هوم ” می دهد اما به راه نمی افتد ” می باشد.

کولر در حین کار ، سروصدای زیادی دارد.
علت اول : یک یا چند پولی شل شده است.
راه حل : با جدا نمودن در پوش سمت پولي ها از بدنه ، اتصال آنها را به محور کنترل کنید . اگر لازم بود ، پولي ها را بر روي محور فن محکم کنید .
علت دوم : ممکن است ياتاقان ها گشاد شده باشند .
راه حل : در پوش هاي دو سمت فن را باز کرده و محور را بصورت عمودی و یا شعاعی حركت دهيد. در صورتی که محور ، حركت عمودي داشت ، بایستی یاتاقان ها ( بوش ها ) تعويض شوند . البته در بعضي موارد شل شدن بست یاتاقان ها باعث بروز این عیب می شود نه خرابی در آنها .

 

عيب يابي و تعمير كولر آبي
عيب يابي و تعمير كولر آبي


موتور فن مدام خاموش ودوباره به صورت خودکار روشن می شود

عیب : سر راه سيم مشترك موتور و يا داخل آن (موتور ) اورلود وجود دارد .
راه حل : در بعضی لوازم خانگی از محافظ به منظور حافظت از موتور در مقابل اتصال كوتاه و یا جريان اضافه بار در داخل موتور استفاده مي شود . گاهی این محافظ ، یک فيوز شيشه اي است ( جريان نامي آن در تناسب با جريان دستگاه انتخاب مي شود ) و گاهی تنها یک اورلود است که با اگر جریان بیش از اندازه به دستگاه وارد شود و گرمای زیادی تولید شود ، اورلود به طورت اتوماتیک جريان را قطع کرده و پس از سرد شدن دوباره موتور جريان را بر قرار کرده ، موتور را به راه می اندازد .
برای حل مشکل خاموش و روشن شدن مدوام فن باید عوامل زیر بررسی و شناسایی شده و برطرف شوند .
عواملی که اورلود کولر را تحریک می کنند به شرح زیر است :
گريپاژ بودن ياتاقان ها
اختلال در گردش فن به دلیل بسته بودن دريچه هواي كولر و ایجاد تراکم هوای داخل
در يك راستا نبودن پولي ها
سفت بودن بیش از حد تسمه
نيم سوز بودن موتور
کار نکردن كليد گريز از مركز ( خارج نشدن سيم پيچ استارت از مدار )

آب کولر سرریز می کند

عیب : فلوتر تنظیم نیست و یا اینکه گوی پلاستیکی شناور سوراخ شده است .
راه حل : سوراخ شدن گوي پلاستيكي باعث می شود که گوی از آب پر شده ، به ته تشتک برود ، در نتیجه آب بیش از میزان لازم وارد کولر شده و سرریز می شود . در این صورت لازم است که شناور را تعويض نمائید .

کولر در هنگام کار قطعات ریزی را به محیط وارد می کند

عیب : شلينگ پاره شده است.
راه حل : اگر شیلنگ پاره شود ، آب به دورن پره های توربین می پاشد ، و سپس از طریق پوشال و تسمه به داخل فن نفوذ می کند. پس لازم است که شیلنگ را تعویض نمایید.

بازدید 532 بار
تعمیرکاران